Brąz w sztuce
Już w starożytności brąz była potrzebna i jest popularny w różnych kierunkach sztuki. Dekoracyjno-stosowanej rzeźby, odlewanie dzwonów, wkładka drewna i kości diy nie obywa się bez unikalnego stopu z masą przydatnych cech. Ta popularność wynika z dość po prostu tym, że odlewnicze jakości materiału sprawiają, że łatwo odtworzyć najdrobniejsze szczegóły rzeźby. Z kolei wysokie parametry wytrzymałości, sprężystości i plastyczności dają możliwość produkcji przestrzenny produkt z dużym występem elementów konstrukcyjnych bez pomocy dodatkowych kontrolnych urządzeń lub podziałem elementów konstrukcyjnych. Również unikalne właściwości stopu brązu dają możliwość uzyskania lekkie wagowo pustą kopię.
Między innymi dzieła sztuki z brązu z czasem pod wpływem otoczenia stają się odporne szlachetny odcień, który jest również znany pod nazwą patyny. Odcień patyny w zależności od czasu ekspozycji tlenowej na brąz obiekt i dodatkowych warunków w pomieszczeniu może różnić się od zielonego i ciemno-brązowego koloru do czarnego смоляного kolory. Dodatkowo warto zauważyć, że ten materiał łatwo poddaje chemiczne rodzajów barwienia, tak jak pozłacanie lub wykończenie platyną.
Na dzień dzisiejszy wiadomo, wiele dziedzin sztuki wysokiej i ludowego rzemiosła kreatywności, gdzie zapotrzebowanie brąz. Wśród najbardziej popularnych kierunków można zauważyć twórcę, wykonanie rycin, artystyczne kucie i wiele innych. Różne traktowanie wyrobów gotowych pozwala zróżnicować strukturę i paletę kolorów brązowego materiału. Znakomite rzeźby z niezwykłego i łatwego w obróbce stopu zaczęły wyrabiać jeszcze starożytni egipcjanie za trzy tysiące lat przed naszą erą. Do ich produkcji wstępnie przygotowane skrzydłowe formy z gliny, typu zamkniętego, które powtarzali kontury oryginalnego modelu. Dla zapewnienia jedności formy, styki okrągłego przedmiotu скрепляли оловянной wkładką, a wszystkie nierówności zgrzewania szwów сглаживали za pomocą bicia. W Chinach, gdzie brąz pojawiła się na tysiąc lat później, specjalnego doskonałości osiągnęła technologia polerowania powierzchni lustrzanych z brązu. Nawet teraz, masywna rama, z kwiecistym ornamentem wykonane ze stopu miedzi i cyny lub zabytkowy barokowy świecznik, pokryty elegancką patyną, mało kogo nie tknie do głębi duszy.