Fabrycznie Kitts Green zwiększają mocy wydania aluminium-ion stopów
Na brytyjskim zakładzie «Kitts Green» (firma Alcoa") niedawno
została zakończona kolejna faza programu modernizacji mocy produkcyjnych do produkcji
aluminium-ion stopów. Decyzję o naprawie kombinatu została podjęta w
odpowiedź na wzrost światowego popytu na te produkty. Według właścicieli
fabryki, dochody z handlu w tym segmencie rynku planuje podnieść cztery
razy w ciągu najbliższych 5−6 lat.
Późniejszej fazie programu w zakresie budowania ilości
w produkcji stopów na bazie aluminium i litu będzie uruchomienie nowych hal produkcyjnych na
przedsiębiorstwie «Lafayette» (Indiana), STANY zjednoczone). «Przyczyni się do zwiększenia ilości
produkcji aluminium-ion stopów w formie okrągłych i płaskich złota dla
prasowania, wytłaczania i wykrawania» — twierdzą przedstawiciele «Alcoa». Pieniężne
infuzja w ten projekt szacuje się na 90 mln dolarów, a zakończyć
budowa zakłada się pod koniec 2014 roku.
Innowacyjne stopy pozwalają znacznie poprawić
konsumpcyjne jakości wyrobów na ich bazie: aluminium-litowe składy łatwiej
stosowanych dziś w przemyśle lotniczym metali, przy tym są one bardziej износоустойчивы,
wytrzymałe i lepiej odporne na korozję. Taki zestaw cech pozwoli szeroko
stosować dane stopów w przemyśle lotniczym: według przedstawicieli
«Alcoa» z tego metalu będą budować samoloty i kosmicznej techniki nowego
generacji.
Mark Враблес, prezes spółki «Transportation &
Industrial Rolled Products» firmy «Alcoa Global Aerospace», oświadczył niedawno,
że aluminium-litowe stopy ostatniej modyfikacji już zostały przedstawione na
targach Paris Air Show" w zeszłym roku; ich właściwości konsumpcyjne były
tak wysokie, że popyt na produkty przekroczyła najśmielsze oczekiwania i
jego zaspokojenia, należy natychmiast rozbudować moce produkcyjne.
Akumulator litowo — bardzo lekki metal (jego gęstość wynosi 530 kg/m3,
podczas gdy analogiczny wskaźnik żelaza — 7874 kg/ m3). Nie licząc toksycznego
berylu, to jedyny metal, którego obecność w stopie zmniejsza
gęstość składu przy równoległym wzmocnienia modułu sprężystości. Każdy procent litu
w AI-Li stopie zmniejsza jego gęstość na 2 proc. i zwiększa jędrność więcej
niż 5%. Koszt takich składów około 2,5 razy wyższa od ceny zwykle
stosowanych w budowie samolotów stopów aluminium. Jednak z powodu odczuwalnego
zmniejszenie wagi samolotu właściciele takich samolotów będą znacznie
oszczędzać na paliwie, więc opracowanie aluminium-ion stopów jest bardzo
obiecującym kierunkiem współczesnej metalurgii.